De prinses Christinaschool is een gezonde basisschool.

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen op school gezond drinken en eten. Wij besteden in de les, bij de tussenschoolse opvang en de BSO veel aandacht aan extra bewegen. Wij werken samen met andere organisaties om kooklessen en gezonde voedingslessen aan te bieden. Het CJG helpt ons hierbij door de kinderen in groep 2 en groep 7 te meten en te wegen en ouders te adviseren over gezonde voeding. De school werkt samen met een diëtiste die ouders en kinderen kan adviseren over gezonde voeding.

Bent u benieuwd naar ons voedingsbeleid?

Leest u dan verder.

 

Wat is ons voedingsbeleid?
Gezonde voeding draagt bij aan een goede ontwikkeling van kinderen. Daarom willen wij voor ieder kind gezond eten en drinken makkelijk maken op school. En daarvoor hebben we de hulp van de ouders en verzorgers nodig! Dat betekent onder andere dat wij vragen:

  • een gezond pauzehapje mee te geven. Gezonde pauzehapjes vinden wij bijvoorbeeld groente, fruit en een volkoren boterham.

Fruit zoals een appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruimen of een mandarijn.

Groente zoals: worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.

Andere mogelijkheden zijn: een volkoren of bruine boterham, volkoren knäckebröd, roggebrood of een mueslibol.

  • gezond eten voor tijdens de overblijf in de broodtrommel te doen. Geschikt vinden wij bijvoorbeeld volkorenbrood met beleg dat niet te veel verzadigd vet of zout bevat, zoals worst, kaas, zuivelspread en notenpasta of pindakaas zonder toegevoegd suiker en zout.
  • alleen water, thee of halfvolle melk mee te geven. Pakjes en flesjes frisdranken en vruchtensappen bevatten namelijk erg veel suiker.

Wij vragen ouders om GEEN koek, snoep of chips mee te geven

  • traktaties klein en niet te calorierijk te maken. Wij verzoeken u de traktaties zo eenvoudig mogelijk te houden. Wij stimuleren een gezonde traktatie en hebben het motto: één is genoeg en klein is oké.
  • Voorbeelden voor gezond trakteren :

Groente en fruit in een leuk jasje.

Kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, een handje naturel popcorn, soepstengel, een            klein  koekje of een minirolletje of zakje met kleine (suikervrije) snoepjes of dropjes.

Kijk ook eens op : www.gezondtrakteren.nl, www.voedingscentrum.nl

 

Het goede voorbeeld 

Kinderen kijken ook naar wat hun leerkrachten eten. Het zou gek zijn als leraren een snoepreep nemen als pauzehap terwijl de kinderen een stuk fruit eten, of op taart trakteren bij verjaardagen/ juffendag.

Bij ons op het IKC geven leerkrachten dan ook het goede voorbeeld. Het beleid geldt dus niet alleen voor de kinderen.

Natuurlijk begrijpen wij dat er altijd een reden kan zijn waardoor er toch iets anders in de rugzak meekomt naar school. Wij gaan ervan uit dat dit eenmalig is. Wij hebben de afgelopen jaren ervaren dat de fruitdagen door alle gezinnen worden gebruikt om het kind een gezond pauzehapje mee te geven.

Wij werken op school met het bekrachtigen van gedrag dat wij graag zien. Wij denken hiermee ons doel te bereiken, namelijk dat de kinderen van het IKC gezond opgroeien. Wij gaan daarom uit van de positieve insteek: het is fijn om gezond en fit te zijn. Te overdadige of ongezonde traktaties worden wel uitgedeeld, maar niet op school opgegeten. Ze gaan in de tas mee naar huis.

Elk schooljaar besteden we aandacht aan gezonde voeding in onze lessen. Hiervoor gebruiken wij het officiële lespakket van Lekker Fit in alle groepen.

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) voert een gezondheidsonderzoek uit  in groep 2 en groep 7.

We wijzen ouders met kinderen die onder- of overgewicht hebben op gespecialiseerde trajecten.

We houden ouders betrokken door bijvoorbeeld regelmatig een bericht over gezonde voeding, of een mooi voorbeeld van een gezonde  traktatie in onze nieuwsbrief te plaatsen. Ouders denken via de Ouderraad en de MR mee in het (door)ontwikkelen van het  voedingsbeleid.

Op ons IKC is altijd voor iedereen kraanwater beschikbaar.